“Kupilam eleganckie szpilki z dżetami na wesele. Przy pierwszym zakładaniu kilka koralików odpadło. W najbliższy dzień roboczy zaniosłam buty do reklamacji. Sprzedawca odrzucił wniosek, uzasadniając, że elementy ozdobne nie podlegają naprawie. Proszę o opinię.” Właściwie nawet nie potrzebowaliśmy obuwia, bo sprawa była oczywista.
Faktycznie nadal jest to częsta praktyka producentów i sprzedawców, tym bardziej, że drobne koraliki, dżety, szkiełka itp. zazwyczaj są przyklejane, zatem dość łatwo się odczepiają. Wystarczy deszcz, który rozmoczy klej lub słońce, które go zbytnio wysuszy i skruszy.
W przypadku naszej klientki sprawa była o tyle prosta, że cała elegancja obuwia polegała właśnie na elementach ozdobnych. Buty były przeznaczone do strojów wieczorowych, w których takie drobne elementy grają istotne znaczenie. Zatem bez nich towar jest niezgodny z umową kupna-sprzedaży, co jest pierwszą podstawą do złożenia reklamacji. Dlatego nasza opinia wystarczyła, aby sprzedawca zaakceptował odwołanie od pierwotnej decyzji i zwrócił pieniądze klientce.
Natomiast tego typu elementy podlegają reklamacji w każdym innym przypadku, nawet jeśli ich utrata nie ma wielkiego znaczenia dla użytkowania obuwia zgodnie z przeznaczeniem. Mówi o tym jasno decyzja UOKiK nr RBG-4/2015. Pamiętajmy o tym.