Zgodnie z Kodeksem Cywilnym na każdy zakupiony towar przysługują 2 lata rękojmi. W tym czasie sprzedawca, który w ramach rękojmi jest odpowiedzialny za produkt, nie może odmówić przyjęcia reklamacji. Jednak, jeśli chodzi o ten okres, warto przyjrzeć się mu bliżej.
Ciężar odpowiedzialności
Warto pamiętać, że jeśli konsument zauważy wadę towaru w pierwszych 12 miesiącach od zakupu, obowiązek dowodowy spoczywa na sprzedawcy. Ustawodawca zakłada, że uszkodzenie jest wadą fabryczną, a sprzedawca musi udowodnić, że tak nie jest. Po tym czasie, ciężar dowodowy przechodzi na użytkownika.
3-letnia rękojmia
Tak właściwie w praktyce wygląda art. 568 par. 2 i 3 Kodeksu Cywilnego. Owszem, rękojmia udzielana jest na dwa lata, jednak użytkownik ma rok czasu na reklamację od momentu ujawnienia się (tj. zauważenia) uszkodzenia. Dlatego, jeśli nastąpiło to np. w 23 miesiącu, klient ma jeszcze 12 miesięcy na reklamację, co oznacza wydłużenie terminu o 11 miesięcy.
Bezterminowa rękojmia
Ona też jest możliwa, ale tylko w jednym przypadku. Jeśli sprzedawca świadomie zataił wadę towaru. Wówczas klientowi przysługuje dożywotnie prawo do złożenia reklamacji. W rzeczywistości jednak świadome działania sprzedawcy jest trudne do udowodnienia, dlatego konsumenci powołują się na nie niezwykle rzadko.
Zwolnienie z odpowiedzialności
Co ważne, klient traci prawo do reklamacji, jeśli w momencie zakupu wiedział o wadzie. Przykładem może być zakup produktu w promocyjnej cenie ze względu na występującą usterkę. Musi jednak zostać o niej poinformowany przez sprzedawcę.
Jak widać, termin rękojmi nie jest rzeczą aż tak oczywistą, jak mogłoby się wydawać i warto pamiętać o tych wszystkich wyjątkach. Pozwoli to na świadome podejmowanie decyzji o zakupie.