In Blog

Zakupy online stają się coraz bardziej popularne, a w obliczu ostatnich wydarzeń i zamknięcia części sklepów ze względu na pandemię, w wielu przypadkach stały się wręcz koniecznością. Jednak kiedy zagrożenie minie, z pewnością wielu Polaków zostanie przy tej formie, widząc jej niekwestionowane zalety. Co jednak zrobić, gdy otrzymany produkt okaże się wadliwy? Jak reklamować zakupy internetowe, gdy usterka ujawni się już po 14 dniach “prawa do namysłu” (pisaliśmy o nim w poprzednim artykule)?

Ta sama baza

Zakupy online podlegają takim samym regulacjom, jak te dokonywane w sklepie stacjonarnym. Bazują na takiej samej podstawie tj. na umowie kupna-sprzedaży i każdej ze stron przysługują takie same obowiązki i prawa. Dotyczy to zwłaszcza reklamacji.

Okres rękojmi

Okres rękojmi towarów zakupionych drogą online jest więc dokładnie taki sam i wynosi 24 miesiące dla produktów nowych. Może on być skrócony przez sprzedawcę do 12 miesięcy w przypadku rzeczy używanych lub poddawanych naprawie.

Warto także pamiętać, że mamy 12 miesięcy na zgłoszenie wady od momentu jej ujawnienia się. Oznacza to, że jeśli zauważymy ją w 23 miesiącu rękojmi, okres ten wydłuża się o kolejne 12 miesięcy. To wygodne rozwiązanie dla konsumenta.

Okres gwarancji

O jej długości decyduje producent. O ile rękojmia jest nadana odgórnie przez Kodeks Cywilny, o tyle gwarancja jest “dobrą wolą” producenta, który wydając dokument zapewnia dodatkowo o jakości swoich produktów.

A teraz wyjątek

Nieco większą ostrożność należy zachować przy aukcjach internetowych typu Allegro. Tutaj bowiem odpowiedź na pytanie: jak reklamować zakupy internetowe, nie jest taka prosta.  Zapisy Kodeksu Cywilnego regulują w tym zakresie stosunek pomiędzy klientem, a przedsiębiorcą. Oznacza to, że jeśli na aukcji kupujemy towar od osoby prowadzącej działalność w zakresie sprzedaży towarów (w tym także przez internet), wówczas zapisy KC mają zastosowanie. Jeśli jednak zakupu dokonaliśmy u osoby, która sprzedaje towar jako osoba prywatna (nawet jeśli ma własną działalność, ale w innym zakresie), nie możemy powoływać się na obowiązujące regulacje.

Jak reklamować zakupy internetowe?

Sklep internetowy ma obowiązek poinformować kupującego, na jaki adres należy składać roszczenia oraz odsyłać uszkodzony towar. Czasami od sprzedawcy otrzymujemy wraz z towarem druk reklamacyjny lub mamy możliwość jego ściągnięcia ze strony internetowej. Warto z niego skorzystać.

Jeśli go nie ma, wówczas wystarczy tradycyjne pismo reklamacyjne. Najlepiej wysłać je jednocześnie mailem oraz pocztą – listem poleconym.

W przypadku tych sklepów, które mają swoje stacjonarne odpowiedniki, reklamować możesz towar także tam. W tym wypadku wybór należy do Ciebie.

0