In Blog

Czy dostałeś kiedyś buty pod choinkę? Nasz klient tak. Upominek okazał się niezbyt trafiony – po prostu nie przypadł do gustu. Nasz klient wybłagał o paragon i poszedł je zwrócić. Otrzymał negatywną odpowiedź. Dlaczego? Czy miał rację? Czy można zwrócić prezent świąteczny? Nawet jeśli są nim buty. 

Tak, ale…

Ten przypadek, z którym mieliśmy do czynienia wrócił do naszej pamięci właśnie teraz. Stąd ten artykuł. Głównie, aby ukierunkować kupujących, jak powinni postępować, wybierając prezenty nietypowe takie, jak buty, aby obdarowywani nie zostali z rozczarowaniem na twarzy.

Buty jako prezent świąteczny to zwykły towar nabyty na podstawie umowy kupna-sprzedaży. Obowiązują dokładnie takie same zasady, jak w przypadku każdego zakupu. Można dokonać zwrotu, ale pod pewnymi warunkami. Zależy to bowiem od miejsca transakcji, jej rodzaju, czasu, który upłynął od jej zawarcia, a nawet od dobrej woli sprzedawcy. 

Zatem po kolei. 

Buty kupione w sklepie stacjonarnym – można zwrócić czy nie?

W sytuacji klienta, o której pisaliśmy we wstępie, buty zostały kupione właśnie w ten sposób – “na miejscu”. Dlatego w odpowiedzi nie mieliśmy dobrych wieści. Nie można zwrócić produktu, który po prostu nam się nie podoba. Ustawodawca bowiem zakłada, że kupujący miał możliwość zapoznać się z towarem i podjąć świadomą decyzję. 

Tutaj na scenę wkracza dobra wola sprzedającego. Czasami sklepy, rozumiejąc potrzeby klientów, wprowadzają stosowne zapisy w wewnętrznych regulaminach, dające możliwość wymiany (rzadziej zwrotu) zakupionego towaru w określonym czasie od jego nabycia. Termin zazwyczaj dość krótki – 7-14 dni. Dlatego, jeśli kupujemy rzecz, co do trafności której nie jesteśmy przekonani, lepiej zróbmy to na ostatnią chwilę. 

W opisywanym przypadku jednak, sklep nie przewidywał takiego rozwiązania.  Dlatego nie było szans na pozbycie się niechcianego prezentu. Przynajmniej w ten sposób – pozostawała sprzedaż lub podarowanie komuś innemu. 

Dlatego, jeśli decydujesz się na zakup butów jako upominku, kieruj się kilkoma zasadami:

  • przemyśl, czy to dobry pomysł
  • może lepiej zabrać osobę do sklepu i wraz z nią kupić ten model, który się podoba
  • możesz kupić kartę podarunkową, która będzie zamiennikiem samego produktu
  • dopytaj sprzedawcę o możliwość zwrotu lub wymiany
  • zachowaj paragon lub wyciąg z konta przy płatności kartą, jeśli już zdecydujesz się kupić buty na prezent (osoba obdarowana nie będzie miała innej możliwości udowodnienia zakupu)

Sklep internetowy: czy zwrot butów jest możliwy?

Wprawdzie omówiliśmy już sprawę naszego klienta, jednak aby dać Ci pełen obraz sytuacji, przedstawimy jeszcze drugą opcję –  buty ze sklepu online.  Tu sytuacja jest bardziej przychylna kupującemu. Jak pisaliśmy we wcześniejszym wpisie: Jaki jest czas na zwrot towaru zakupionego przez internet, także buty jako prezent świąteczny zakupiony drogą online można zwrócić w ciągu 14 dni od jego otrzymania. I tu ważne – nie od zamówienia, wysłania, czy daty na paragonie, ale od momentu, w którym jako klient miałeś możliwość zapoznania się z nim.  

Zatem, rozglądając się za świątecznymi podarunkami, warto pobuszować troszkę po Internecie i tam znaleźć coś ciekawego, co akurat nie będzie trudne. 

Problem stwarza jednak termin. Prezent kupić musimy bowiem niemal w ostatniej chwili, pamiętając o tych magicznych 14 dniach. I tu istnieje ryzyko, że towar po prostu nie zostanie dostarczony na czas. 

Dlatego zachęcamy do przemyślanych zakupów. 

Życzymy udanych prezentów, zero zwrotów i przede wszystkim Wesołych i Spokojnych Świąt, bo nie o upominki w nich chodzi.

0