Szpilki to jeden z trudniejszych typów obuwia zarówno do chodzenia, jak i do reklamacji. Najbardziej newralgiczne w nich są czubki oraz obcasy, a z przypadkami złamania lub pęknięcia tego drugiego spotykamy się niezwykle często. Czasami wina leży po stronie właściciela, innym razem odpowiedzialni są producenci. Zobacz, czy reklamować złamany obcas i kiedy masz szansę na odzyskanie pieniędzy lub dobrego buta.
Złamany obcas – ewentualne wady konstrukcyjne
Zdarza się, że szpilki zostały nieprawidłowo zrobione. Wysoki obcas może być źle przyklejony. Nie daje odpowiedniego balansu i nie jest stabilnym podparciem dla stopy. Tymczasem źle ułożony ciężar prowadzi do jego pęknięcia lub nawet złamania.
W obcasie może również brakować rurki metalowej, której zadaniem jest jego mocne i stabilne mocowania. Bez niej konstrukcja szybko ulegnie zniszczeniu.
Kolejną przyczyną jest także zła jakość materiału. Szpilki są niezwykle wymagające. Specyfika projektu, ułożenie stopy, a także inny sposób chodzenia wymagają najwyższej jakości wykonania oraz użytych materiałów. W przeciwnym razie szybko będą pękać, łamać się lub nawet odpadać.
Zepsuty obcas w szpilkach z winy użytkownika
Tego typu buty są wymagające nie tylko dla ich konstruktorów, ale też koneserów. Chodzenie w nich wymaga bowiem umiejętności i rozwagi, gdyż obcas można uszkodzić na wiele sposobów.
Najczęstszą przyczyną są nierówne chodniki i zapadnięcie się w krzywiznę i dziurę. Może to od razu doprowadzić do złamania lub oderwania tej części obuwia albo do niezauważalnego uszkodzenia, które będzie się pogłębiać w miarę użytkowania.
Szpilki nie są też przeznaczone dla kierowców. Ułożenie stopy przy korzystaniu z pedałów powoduje nieprawidłowy nacisk na zewnętrzną, tylną stronę obcasa. To narusza jego konstrukcję i po dłuższym użytkowaniu prowadzi do jego pęknięcia lub oderwania.
Na jego strukturę wpływają również krótkie biegi, gdyż ciężar układa się wówczas zupełnie inaczej.
Wszystkie te przyczyny dają producentom i sprzedawcom niezwykle duże pole manewru i trudno uzyskać naprawę lub zwrot pieniędzy na podstawie gwarancji.
Czy reklamować złamany obcas – art. 556 KC
Jeśli masz pewność, że but nie uległ uszkodzeniu mechanicznemu, a jego użytkowanie było zgodne z przeznaczeniem i instrukcją sprzedawcy, oznacza to, że miał on wadę konstrukcyjną. W zgłoszeniu reklamacyjnym należy wówczas powołać się na art. 556 Kodeksu Cywilnego, uznając towar za niezgodny z umową. Oznacza to, że nie ma on cech fizycznych, które umożliwiałyby jego wykorzystanie zgodnie z przeznaczeniem, jakim w tym wypadku jest chodzenie.
Co więcej, pamiętaj także, że w ciągu 12 miesięcy od zakupu ustawodawca uznaje, że towar ma wadę fabryczną. W tym czasie to na sprzedawcy lub producencie spoczywa ciężar dowodowy tj. to oni muszą udowodnić swój brak odpowiedzialności za zaistniałą sytuację.
Jeśli się nie uda?
Natomiast w przypadku, gdy Twoja reklamacja zostanie odrzucona, a Ty nadal masz pewność prawidłowego użytkowania obuwia, warto zgłosić się do rzeczoznawcy obuwia. Zazwyczaj badanie organoleptyczne wystarcza dla stwierdzenia przyczyny uszkodzenia. Jego koszt waha się od 50 do 100 zł. Tymczasem wartość dobrej jakości szpilek sięga kilkuset złotych. Warto więc mieć pewność.
Jeśli chcesz wiedzieć, kiedy rzeczoznawca ds. obuwia może Ci pomóc i jak go znaleźć, przeczytaj nasz wcześniejszy wpis: Rzeczoznawca obuwia: kiedy skorzystać z opinii.
Zapraszamy do lektury.