Złożenie reklamacji często wydaje się prostą sprawą. Cóż, przecież ewidentnie widać, że torebka odbarwiła się przy pierwszym kontakcie z deszczem, a buty zimowe nie są odporne na wodę (tym samym na śnieg). Nam, jako konsumentom, zgłoszenie wadliwości towaru oraz dochodzenie swoich praw wydaje się rzeczą oczywistą. Jednak nie zawsze tak jest i dlatego warto już na początku procesu reklamacyjnego dołożyć wszelkich starań, aby podejść do sprawy z dokładnością. A wszystko zaczyna się od wniosku. To krótkie pismo, musi być dobrze przemyślane.
Ważne informacje
Wypełniając wniosek, należy pamiętać o informacjach, które muszą się w nim znaleźć. Są to, obok opisu wady fabrycznej lub uszkodzenia, także data zakupy towaru, a także data powstania uszkodzenia, czy zauważenia wady. Wypełnienie tych elementów jest o tyle istotne, że sprzedawca może przedłużać rozpatrzenie reklamacji, prosząc o uzupełnienie brakujących danych. A nie o to chodzi konsumentom. My chcemy jak najszybciej zakończyć sprawę i otrzymać rzecz w dobrym stanie.
Rozsądek przede wszystkim
To oczywiste, że konsumenci często wpadają w irytację, gdy po dwóch tygodniach użytkowania but “rozejdzie się w szwach”. Nic dziwnego, że pierwszą rzeczą, o której myślą, to żądanie zwrotu pieniędzy. Jednak nie zawsze jest to właściwa droga, dlatego swoje żądania trzeba przemyśleć. Należy wziąć pod uwagę kilka elementów.
Pamiętajmy, że nasze roszczenia musimy jasno określić we wniosku. Zgodnie z art. 560 par. 1 Kodeksu Cywilnego mamy do wyboru jedną z czterech opcji:
- wymianę towaru na nowy,
- nieodpłatną naprawę towaru
- obniżenie ceny towaru
- odstąpienie od umowy i zwrot ceny towaru
Oczywiście, że kusi nas ostatnia opcja. Jednak daje ona sprzedawcy (który w większości przypadków bierze odpowiedzialność za sprzedany towar) nieco większe możliwości odrzucenia żądania. Wystarczy, że udowodni, że naprawa jest możliwa. Otrzymamy taką odpowiedź i cała procedura reklamacyjna zacznie się od nowa. A to niepotrzebnie przedłuży uwzględnienie naszego roszczenia. Dlatego w pierwszym etapie warto stawiać na naprawę lub wymianę towaru. Wprawdzie trochę poczekamy na realizację, jednak mamy większą pewność, że nasze prośby zostaną uwzględnione. O to przecież chodzi, prawda?