Jak pisaliśmy 40% wniosków od niezadowolonych klientów dotyczy butów. Nie dziwi nas to w ogóle. Bardziej zastanawia nas fakt, że 45% konsumentów rezygnuje z dalszych kroków, gdy reklamacja obuwia zostanie rozpatrzona negatywnie. Dlaczego tak się dzieje? I jakie możliwości mają klienci. O tym w tym artykule.
Brak wiedzy
Blisko 30% respondentów w ramach Raportu z badania znajomości ADR przygotowanego dla UOKiK twierdzi, że nie mieli pojęcia, do kogo mogliby się dalej zwrócić.
Z jednej strony czuli się niesprawiedliwie potraktowani, z drugiej natomiast brak wiedzy i czasu, żeby zająć się tematem sprawiła, że po prostu odpuścili.
Brak czasu na dalszą reklamację butów
Do takich powodów przyznaje się ponad 30% respondentów. Uznają, że walka z dostawcą towarów lub usług byłaby zbyt czasochłonna. A to w zabieganej codzienności jest przeszkoda nie do przejścia.
Gra nie warta świeczki
Jednak najwięcej respondentów, którzy zetknęli się z odrzuceniem ich wniosku, przyznaje, że wartość towaru była zbyt niska, żeby podejmować kolejne działania, angażujące ich siłę, energię i czas.
Reklamacja obuwia – czy warto odpuszczać?
To zależy od indywidualnego podejścia. My polecamy zawsze, sprawdzenie, czy wszystkie możliwości zostały wyczerpane. Jednak skoro już zacząłeś, skoro napisałeś reklamację, znaczy, że czułeś, że masz rację. Wiedziałeś, że produkt nie jest tym, czego oczekiwałeś, że straciłeś pieniądze. Teraz od Ciebie będzie zależało, czy zdecydujesz się na kolejny krok.
Polubowne załatwienie konfliktu
Przede wszystkim warto w tym momencie zwrócić się do wyspecjalizowanego rzeczoznawcy reklamacji obuwia, który obiektywnie oceni powód uszkodzenia. Jego opinia może być argumentem w piśmie odwoławczym napisanym do sprzedawcy (jeśli korzystałeś z rękojmi) lub producenta (jeśli zdecydowałeś się na gwarancję). Będzie również bezcenna w próbie polubownego rozwiązania konfliktu.
Dopiero, gdy to nie zadziała, możesz:
Rzecznik konsumenta w walce przy reklamacji obuwia
Możesz podjąć kolejną próbę polubownego rozwiązania sporu, zwracając się do Rzecznika Praw Konsumentów. Na stronie UOKiK dostępna jest wyszukiwarka, która pozwoli Ci znaleźć Rzecznika w Twoim regionie. Powinieneś przedłożyć mu wszystkie dokumenty, które przedstawiłeś wraz z reklamacją obuwia oraz dotychczasową korespondencją.
Sądy powszechne, gdy nie dało się inaczej
Sądy powszechne są właściwe do rozstrzygania dalszych sporów. Tutaj też przyda Ci się opinia rzeczoznawcy reklamacji obuwia. Czasem sąd może poprosić o nią sam, a to niepotrzebnie przeciągnie czas rozstrzygania sporu. Dlatego warto zlecić ją osobiście wcześniej. Zachęcamy do zapoznania się z wcześniejszym wpisem, w którym wyjaśniamy, jakie informacje potrzebuje rzeczoznawca do wydania opinii.
Masz wyjście
Pierwsza reklamacja obuwia zazwyczaj zostaje przyjęta, Jednak w przypadku jej odrzucenia, gdy jednak targają Tobą wątpliwości, warto jest sprawdzić opcje i wykorzystać inne kroki. Tym bardziej, że coraz częściej dochodzi do polubownego rozstrzygnięcia sporów.