Polacy kochają promocje. I to coraz bardziej. Co więcej, częściej wstrzymujemy się z zakupem aż do momentu rozpoczęcia wyprzedaży. Według raportu KPMG przyznaje się do tego aż 80% naszych rodaków. Co jednak zrobić, gdy przeceniona rzecz jest wadliwa? Poniżej odpowiadamy, czy reklamacja towaru z promocji jest w ogóle możliwa…
Towar jak każdy inny
Właśnie zbliżamy się ku końcowi wielkich, letnich wyprzedaży, które w Polsce zaczynają się wraz z lipcem, aby w połowie sierpnia osiągnąć szczyt. Teraz przyszedł czas na weryfikację zakupów. I czasem odkryjemy dziurę w koszuli, delikatne pęknięcie w podeszwie, czy blokujący się zamek w torbie. Pamiętajmy wtedy, że produkt kupiony w czasie promocji jest takim samym towarem, jak każdy inny i obowiązują takie same zasady. Ważne jest zatem określenie, czy mamy podstawy do złożenia reklamacji tj. czy towar nie jest zgodny z umową, z jego przeznaczeniem itp. (szerzej na ten temat przeczytasz tutaj)
Podstawowe prawa
Jak w przypadku zakupu produktów w pełnej cenie te promocyjne objęte są rękojmią przez 2 lata. Jest to prawo ustawowe, którego sprzedawcy i producenci muszą przestrzegać.
Co więcej, przez pierwsze pół roku od zakupu ustawodawca przyjmuje, że produkt ma wadę fabryczną i przy składaniu reklamacji konsument nie jest zobowiązany do udowodnienia jej istnienia. Zatem wszystko toczy się identycznie, jak w przypadku pełnopłatnych zakupów.
Reklamacja towaru z promocji – wyjątek
Towar kupiony na wyprzedażach podlega zatem reklamacji w takim samym stopniu jak ten nieprzeceniony, pod warunkiem, że obniżka była wynikiem działań marketingowych, a nie obecności wady. Jeśli produkt został przeceniony z powodu uszkodzenia, to sprzedawca ma obowiązek nas o tym poinformować w sposób prosty i jasny. Tylko dzięki temu możemy, jako klienci podjąć świadomą decyzję. I właśnie w takiej sytuacji reklamacja towaru z promocji nie będzie uwzględniona.
Reklamacja towaru z promocji – gratisy
Sprzedawcy i producenci kuszą różnymi chwytami. Czasem zamiast obniżki cen, dają w gratisie (lub za symboliczną złotówkę) drugą, czy trzecią rzecz. Co z nimi? Czy one też mogą zostać zgłoszone jako wadliwe.
Oczywiście….
Podlega to takim samym zasadom jak każda reklamacja towaru z promocji. Jeśli sprzedawca nie poinformował nas o wadzie, możemy wnioskować o naprawę, wymianę lub zwrot kosztów.
Kupujmy świadomie
Promocje na stałe wbiły się w działania marketingowe producentów i oczekiwania konsumentów. Tym bardziej, że tym drugim dają ogromne możliwości oszczędzania. Jednak w ferworze zakupów nie powinniśmy zapominać o swoich prawach i obowiązkach.