Po tym, jak w poprzednim wpisie przybliżyliśmy podstawę prawną, na której opiera się reklamacja wycieczki, teraz przyszedł czas na praktykę. Wracamy z wakacji źli, zmęczeni i pogryzieni przez insekty różnej maści. Siadamy zatem do wniosku.
Reklamacja wycieczki – dane konieczne
To oczywiście te, które pomogą zidentyfikować nas, biuro podróży i usługę, którą chcemy zareklamować.
Konieczne będą zatem dane adresata tj. biuro podróży, do którego składamy wniosek, nasze dane oraz odniesienie do numeru umowy lub daty jej podpisania.
Reklamacja wycieczki – rodzaj niezgodności
Należy podać rodzaj niezgodności usługi z zawartą umową. Opisujemy zatem, czego dokładnie dotyczy reklamacja wycieczki: tj. kategorii hotelu, widoku z okna (betonowa ściana zamiast pięknego lazurowego morza), karaluchów w pokoju, samoobsługi zamiast kelnera, płatnych drinków w wersji all inclusive itp.
A to tylko kilka z przykładów.
Jeśli w czasie trwania wycieczki zgłosiliśmy niezgodność, dobrze jest powołać się na nią. Warto podać jej datę oraz efekt (czy niezgodność została usunięta, czy nie).
Określ żądania
Następnie, powołując się na art. 50 Ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. , podajemy swoje żądania. Zgodnie z tym zapisem przysługuje Ci:
- obniżka ceny za okres, w trakcie którego wystąpiła niezgodność usługi z umową
- odszkodowanie lub zadośćuczynienie za poniesione krzywdy
UWAGA! Roszczenia te możesz łączyć, żądając zarówno obniżki ceny, jak i odszkodowania (lub zadośćuczynienia).
Jeśli takie rozwiązanie wybierasz, musisz zawrzeć to we wniosku. Jednocześnie określasz kwoty, których oczekujesz.
Tutaj pojawia się pewien problem. Ustawodawca nie daje jasnych wytycznych, co do wysokości roszczeń. Dlatego przyjęto, że reklamacja wycieczki opiera się tzw. Tabelę Frankfurcką, którą przybliżymy w kolejnym wpisie (już zachęcamy do czytania).
Reklamacja wycieczki – wyznacz termin
Ustawa nie narzuca na biura podróży terminu odpowiedzi. Największe biura podróży zazwyczaj zapisują to w regulaminie do umowy. Jeśli jednak tego brakuje w Twoim przypadku, określ realną datę, w której oczekujesz rozpatrzenia wniosku.
Nie zapomnij o załącznikach
Tak jak pisaliśmy w poprzednim wpisie – w czasie wyjazdu warto dokumentować niezgodności. Zdjęcia to najlepsza forma. Teraz po prostu dołączasz je do wniosku jako dowód.
Warto również dodać skan lub ksero umowy.
I teraz cierpliwie czekasz..
A my spieszymy z kolejnym wpisem – na temat wysokości żądań.