“Kupiłem buty garniturowe na własny ślub. Wytrzymały wprawdzie podczas ceremonii, ale po dwóch godzinach na sali odpadły od nich podeszwy. Sprzedawca odrzucił reklamację, a powód: Używanie niezgodne z przeznaczeniem. Czy miał rację?”. W tym wypadku tak, jako rzeczoznawcy obuwia wyjaśniamy dlaczego.
Najczęstsza wymówka sprzedawcy
Zgadzamy się z jednym, tłumaczenie sprzedawców, że “towar był używany niezgodnie z przeznaczeniem” jest jedną z najczęściej wykorzystywanych. Jest enigmatyczne, niejasne i ma za zadanie zniechęcić klientów do dalszych kroków. Często też jest najbardziej absurdalne, ponieważ jeżeli nie czyścimy butów niezgodnie z instrukcją, lub w zamszowych chodzimy po wodzie, to raczej butów nie da się użytkować niezgodnie z przeznaczeniem.
Co zatem nie zadziałało tym razem?
Kupuj z rozwagą
Jako rzeczoznawcy obuwia zajęliśmy się problemem naszego klienta. Otrzymaliśmy buty na szczęście w oryginalnym opakowaniu. Były to owszem buty garniturowe, jednak miały służyć, mówiąc delikatnie, “w ostatniej drodze”. I taka informacja była umieszczona na opakowaniu. To naprawdę jeden z nielicznych przypadków, w których tego typu wyjaśnienie było prawdziwe, trafne i zgodne z faktami
Podajemy ten przykład jako przestrogę i radę. Zawsze warto zastanowić się przed zakupem. A jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości np. z powodu zbyt niskiej ceny, zapytajmy się sprzedawcy. Możemy go również poinformować, jak będziemy używać danego obuwia i upewnić się, że nie będzie to niezgodne z jego przeznaczeniem. Informacja uzyskana w ten sposób też może być podstawą do reklamacji, a nawet zwrotu towaru.