Na szczęście era pudełek trzymanych po kątach, upychanych w piwnicach, na strychu, czy w szafach minęła bezpowrotnie. Orzecznictwo Sądu Ochrony Konkurencji i Konkurentów jest jednoznaczne – nikt nie traci prawa do zwrotu towaru lub jego naprawy, jeśli nie posiada oryginalnego opakowania. Dlaczego?
Nie kupujesz opakowania
Zgodnie z prawem umowa kupna-sprzedaży dotyczy towaru, a nie tego, w czym się znajduje. Dlatego towar może być zwrócony w sposób, który wystarczająco go zabezpiecza. Dotyczy to w szczególności zakupów przez Internet.
Zwrot towaru bez opakowania w sprzeczności z KC
W przypadku zakupów online sytuacja jest jeszcze bardziej oczywista. Zgodnie z Kodeksem Cywilnym taki towar możesz zwrócić w ciągu 14 dni od momentu jego dostarczenia (szerzej pisaliśmy o tym wcześniej – zachęcamy do lektury). W tym czasie nie musisz podawać przyczyny swojej decyzji. Czas ten Ustawodawca daje nam jako Klientom, abyśmy mogli zapoznać się z towarem w sposób podobny do tego w sklepie stacjonarnym.
Tymczasem weryfikacja produktów nie byłaby możliwa bez otworzenia oryginalnego opakowania, a czasem jego uszkodzenia lub zniszczenia. To implikuje jeden wniosek – zwrot towaru bez opakowania jest możliwy. Wystarczy przygotować przesyłkę w należyty sposób czyli taki, który chroni zawartość przed zniszczeniem. Ta sama zasada odnosi się do reklamacji.
Dobra rada przedświąteczna
Jest to szczególnie istotne w dobie, w której po zakupy online sięga coraz większa liczba Polaków. W obliczu ostatnich wydarzeń coraz więcej z wybierze takie rozwiązanie w zbliżające się Święta. Niestety prezenty mogą okazać się nietrafione. Wówczas przyda się świadomość, że zwrot towaru bez opakowania (ba nawet bez paragonu – a o tym pisaliśmy tutaj) jest możliwy.